Minggu, 24 Februari 2013

AGAR JERAWAT HILANG

Jerawat memang sangatlah sulit jika telah menjadi jerawat batu ataupun pembengkakan jerawat / infeksi jerawat. Maka dari itulah diperlukan perawatan sejak dini ketika jerawat kita masih kecil atau berusia 2-3 hari. Seperti halnya, kita bisa menggunakan cara alami tanpa obat untuk menghilangkan jerawat maupun menghilangkan bekas jerawat. Adapun beberapa tips atau cara menghilangkan jerawat yang perlu kita ketahui secara benar, dikarenakan jika penanganan jerawat kurang berhati-hati maka akan menimbulkan infeksi pada pori-pori wajah ataupun penyumbatanan pori-pori wajah yang akan mengakibatkan tumbuhnya jerawat baru.

1. Hilangkan Jerawat Dengan Kulit Kayu Manis
Mula-mula ambil satu kulit kayu manis dan asahkannya pada tembikar atau alas pengasah campurkan dengan sedikit madu. Kalau takde madu boleh juga gunakan air biasa. Jadikannya sebagai masker dan sapukan ke seluruh muka sebelum masuk tidur. Bilas dengan air bersih pada keesokan paginya. Amalkan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Peringatan kalau first time cuba letakkan nipis-nipis sebab kulit kayu manis ini panas. Kalau dah biasa boleh sapuan tebal. Tapi kulit kayu manis memang paling mujarab untuk cuba. Cuma kelemahan panas dan bau rempah yang kuat. 

2. Hilangkan Jerawat Dengan Lidah Buaya
Lendir lidah buaya (aloe vera) selain dapat menghilangkan jerawat, ia juga bagus untuk menghilangkan parut jerawat. Ambil daun lidah buaya, potong kepada beberapa kerat dan bahagian, kemudian kupas kulit luarnya, sapukan lendir lidah buaya pada bahagian muka yang terdapat jerawat. Ulangi langkah ini pada setiap pagi dan waktu petang. Yang penting berterusan. Paling cik tom suka sapu lidah buaya ini memang best sebab menyejukkan kulit muka.

3. Masker ketimun, havermut, yogurt
Caranya haluskan satu ketimun bersama secangkir havermut menggunakan blender. Kemudian campurkan yogurt kedalam adonan tersebut, aduk hingga rata. Gunakan masker tersebut dengan cara dioleskan ke leher dan muka kemudian diamkan kurang lebih 30 menit. Usaplah menggunakan handuk yang telah direndam dengan air hangat. Bersihkan sisa masker menggunakan air hangat.

4. Hilangkan Jerawat Dengan Tomato
Buah tomato ini mempunyai pelbagai khasiat yang bagus. Antara khasiat buah tomato ialah baik untuk kesihatan mata, menghilangkan bintik hitam (blackheads) dan juga menghilangkan jerawat. Mula-mula belah buah tomato dan lumurkan ke seluruh muka dan biar sekurang-kurangnya 1 jam atau biar sehingga kering barulah bilas dengan air suam. Untuk hasil yang terbaik amalkan juga dengan makan tomato.

5. Gunakan masker dari bahan alami
seperi masker ketimun, masker madu, masker kuning telur dan masker buah kenari untuk menghilangkan jerawat.

SELAMAT MENCOBA !!!

Tidak ada komentar :

Posting Komentar